نانـو ذرات دی‌ اکسید تیتانیـوم

امروزه استفاده از کاتالیزورهایی که با تابش نور (فوتوکاتالیست) فعال می‌شوند بسیار رایج شده‌است. یکی از فوتوکاتالیست‌هایی که از گذشته در صنعت کاربرد داشته‌ دی‌اکسید‌تیتانیم (TiO2) است. بنابراین غیر مضر بودن این ماده برای انسان و محیط زیست به اثبات رسیده است.

ترکیب نانو ذرات tio2

مطالعات انجام شده از ابتدای قرن ۲۰ تا به حال بر روی TiO2 دو نقش متفاوت این ترکیب را به اثبات رسانده است. نقش اول قابلیت اکسیداسیون احیا ترکیبات جذب شده بر روی سطح آن و نقش دوم تغییر خصوصیات سطح اجسام به حالت هیدروفیلی (آبدوستی) زمانی‌که TiO2 بر روی آن سطح قرار گیرد. ترکیب این دو نقش ابداعات مختلفی از کاربرد TiO2 در زمینه‌های گوناگون را به وجود آورده است.
در سال‌های اخیر مقالات مروری زیادی در زمینه کاربردهای مختلف دی‌اکسید تیتانیم ارائه شده است.

نانـو ذرات دی‌ اکسید تیتانیـوم

کاربرد نانو نانـو ذرات دی‌ اکسید تیتانیـوم

فوتو‌کاتالیست‌های نیمه‌هادی ترکیباتی هستند که در اثر تابش نور، واکنش‌های شیمیایی در سطح آنها تسریع می‌شود. از واکنش‌های فوتوکاتالیستی در کاربردهای عملی فراوانی استفاده شده است. انتخاب فوتوکاتالیست نیمه‌هادی مناسب، در بسیاری از کاربردهای عملی و بنیادی مهم است. چون فوتو کاتالیست‌های نیمه‌هادی همیشه جامد هستند، تغییرات متعددی در اندازه و توزیع آنها، مساحت سطح، ساختار سطحی و کریستالی آنها می‌توان ایجاد کرد.با بررسی‌های مختلفی روی فوتوکاتالیست‌های نیمه‌هادی، امکان فعال شدن آنها فراهم شده است. بدین ترتیب از انرژی نوری با کارایی بالایی می‌توان استفاده کرد.

ویژگی های منحصر به فرد نانو اکسید تیتانیوم

TiO2 از لحاظ شیمیایی بسیار پایدار است، ارزان قیمت است و حفره‌هایی که با تابش نور در آن ایجاد می‌شود شدیدا اکسید کننده هستند. حفره‌هایی که با تابش نور ایجاد شده‌اند بعد از واکنش با آب، این حفره‌ها رادیکال‌های• OHایجاد می‌کنند و پتانسیل آن به مقدار کمی کاهش پیدا می‌کند. پتانسیل احیا برای نوار هدایت الکترون‌ها ۵۲/۰- است، بنابراین به اندازه کافی منفی هست که مولکول‌های اکسیژن را به صورت O- 2 احیا کند. با توجه به شرایط موجود، حفره‌ها رادیکال‌هایO2-، H2O2،O2 ،•OH می‌توانند نقش مهمی در مکانیزم‌های مربوط به فرآیند فوتوکاتالیستی داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *