ذرات نانویی

ذرات نانویی


فناوری نانو روش های گوناگونی را برای افزایش سرعت پردازشگرها، ذخیره اطلاعات، نیروی بیشتر پردازشگری و یا ابعاد کوچک تر و یا کاهش انرژی نیاز دارد فراهم می کند.
یکی از توانمندترین و عجیب‌ترین فناوری‌های عصر حاضر فناوری نانو است که قادر است دنیا را در بسیاری از زمینه‌ها متحول کند و جهش بزرگی در علوم به وجود آورد. فناوری نانو روش های گوناگونی را برای افزایش سرعت پردازشگرها، ذخیره اطلاعات و بسیاری پیشرفت های دیگر ارائه می دهد. هم چنین شرایطی را برای کاربردهای جدیدی که به نیروی بیشتر پردازشگری و یا ابعاد کوچک تر و یا کاهش انرژی نیاز دارد فراهم می کند.

روش های متداول در هر دوره محدودیت های خاص خودش را دارد. پس نانو با خاصیت های خودش جای خود را برای ورود به میدان رقابت باز می کند.. محققان و دانشمندان معتقدند طراحی و ساخت مدارات الکترونیکی و تراشه‌ها به نهایت کوچکی خود نزدیک و برای ساخت مدارات کوچک‌تر باید از روشی استفاده شود که بتواند اتم‌ها را کنار هم بچیند و آنها را سازماندهی کند و به این ترتیب مداری میکروسکوپی تولید شود که این کار چیزی جز به‌کارگیری فناوری نانو نیست. همچنین با استفاده از این فناوری و نانوساختارهای لوله‌های کربنی می‌توان به محصولی دست یافت که از مس رساناتر و وزن آن از آلومینیوم سبک‌تر و مقاومت آن از فولاد بیشتر باشد.که علاوه بر بالارفتن سطح تکنولوژی بحث هدایت گرما در تراشه های الکتریکی نیز حل می شود. به دلیل محدودیت‌های فناوری، خالص‌سازی مواد تا حد مشخصی امکان‌پذیر است و وجود برخی ناخالص‌ها در مواد موجب افزایش مقاومت آنها می‌شود و تولید گرما را افزایش می‌دهد اما با استفاده از فناوری نانو می‌توان به ساختارهای خالص، دقیق و بسیار کوچک دست یافت که نه‌تنها رایانه‌ها را از نظر ابعاد فعلی متحول می‌کنند، بلکه سرعتی هزاران برابر سرعت رایانه‌های فعلی را خواهند داشت، ضمن این که مقاومت الکتریکی آنها پایین است و اتلاف انرژی در آنها به حداقل خواهد رسید. درواقع به علت محدودیت در فناوری های رایج، تولیدکنندگان پردازشگرها روی به فناوری نانو آورده اند تا نسل بعدی پردازشگرها و اجزای کامپیوتری را تولید کنند. تولیدکنندگان تراشه در صنعت کامپیوتر در مقیاس نانو کار می کنند. خیلی از شرکت ها در حال حاضر در آخرین مراحل توسعه تراشه های پردازنده با ابعادی حدود ۶۰ نانومتر هستند.
تراشه های شرکت اینتل باابعاد ۴۵ نانومتری هستند وویژگی بهتری را به معرض اجرا می گذارند که نتیجه ی پیشرفت ۱۰ تا ۱۵ درصدی حاصل از استفاده از فناوری نانو است.
در این مقیاس از ابعاد نانومتری، تراشه آسیب کمتری را از کمبود انرژی می بیند بنابراین می تواند انرژی کمتری را مصرف نماید و مقدار زیادی انرژی را هم ذخیره کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *