نانوالیاف نورتاب

نانوالیاف نورتاب


به‌کارگیری روش الکتروریسی یک روش ساده، ارزان و مؤثر به‌منظور توسعه نانو الیاف نورتاب با توان نسبتاً بالا است. این الیاف به ماده‌ی زیر آیند احتیاج نداشته و تمام اجزای آن به‌صورت یکپارچه و تک‌محوری، در راستای یک لیف تک‌بعدی قرار می‌گیرند
در طیف گسترده‌ای از کاربردهای عملی وجود دارد. دیود نورتاب آلی، ماده‌ای است که با اعمال جریان الکتریکی، از خود نور ساطع می‌کند. این فناوری در حال حاضر در نمایشگرهای الکترونیکی تلفن همراه، MP3 Player، دوربین‌های دیجیتال و هم‌چنین صفحه‌نمایش تلویزیون‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.از OLEDها می‌توان به شکل نانوالیاف نورتاب در منسوجات الکترونیکی و الکترونیکی نوری نیز استفاده نمود.

نانو الیاف کربن

با تلفیق الیاف با تجهیزات نانو الکترونیکی، در آینده نزدیک ممکن است شاهد حضور حس‌گرهای نوری و نمایشگرهای منعطف بافته‌شده در داخل پوشاک بوده و یا از نسل‌های بعدی تلفن‌ هوشمند یا iPad بر آستین لباس خود استفاده کنیم که دارای پنل‌های خورشیدی برای شارژ باشند .
این هدف به لطف پژوهشگران دانشگاه ایالتی لووا، یک گام به تحقق نزدیک‌تر شده است. این محققان الیاف الکترولومینسانس تک‌بعدی در ابعاد کوچک‌تر از میکرون ساخته‌اند(a) طرح‌واره نانوالیاف نورتاب الکترولومینسانس را نشان می‌دهد. در اصطلاح به ساختار این الیاف، هسته/پوسته‌ای اطلاق می‌شود. هسته الیاف از فلز مایع galinstan تشکیل‌شده است که به‌عنوان کاتد عمل کرده و پوسته آن از پلیمر کمپلکس فلزی بر پایه مواد الکترولومینسنس آلی (مخلوط روتنیوم و بی پیریدین/ پلی‌اتیلن اکساید) و لایه سوم الیاف نیز از فیلم شفاف اکسید ایندیوم قلع به‌عنوان آند تشکیل‌شده است. هسته‌ی مایع و پوسته‌ی پلیمری با استفاده از روش الکتروریسی و لایه آند با روش تبخیر، ساخته‌شده‌اند. تصویر (b) مکانیسم الکتروریسی را نشان می‌دهد.(c) تصویر TEM از نانوالیاف نورتاب الکترولومینسانس (d) تصویر میکروسکوپ نوری از قسمت پوسته و (e) تصویر الیاف قرارگرفته بین دو میله نگه‌دارنده را نمایش می‌دهند.
در حال حاضر، الیاف نورتاب الکترونیکی، با روش مرسوم و بر روی الیاف نوری موجود با قطر بیش از چند ده میکرون تولید می‌شوند.
نتایج آزمایش‌های دکتر Liong Dong، استادیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه لووا، حاکی از آن است که بزرگ‌ترین بخش (ازنظر حجمی و وزنی) و درعین‌حال غیر کاربردی‌ترین بخش در دستگاه‌های نورتاب، بستر یا زیر آیند آن است. اگر دستگاه نورتاب الکترونیکی ماده‌ی زیر آیند نداشته باشد بسیار سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر خواهد بود.
در تحقیقات متعدد پیشین، پس از تکمیل ساخت دستگاه زیر آیند به روش شیمیایی از دستگاه جدا می‌شد. این پس فرآیند شیمیایی با‌‌اهمیت، می‌تواند منجر به نابودی ساختار دستگاه با مواد شیمیایی شودپس از الکتروریسی نانوالیاف نورتاب هسته /پوسته، الیاف توسط دو میله استیل نگه‌دارنده، ثابت می‌شوند. به‌منظور ایجاد پوشش آندی، می‌بایست بخش مرکزی الیاف با اکسید ایندیوم قلع پوشش داده شوند. بخش‌هایی که نباید با لایه آند پوشیده شوند، توسط یک پوشش مخصوص محافظت می‌شوند. پس از اعمال آند به روش تبخیر، اطراف اضافی الیاف بریده‌شده و روی یک قطعه شیشه‌ای قرار می‌گیرند. از رزین اپوکسی نیز برای بستن دو سر آزاد الیاف استفاده می‌شود. از طیف گسترده‌ای از مواد مانند شیشه، پارچه، پلاستیک، فلز، سیلیکون، فویل آلومینیوم و کاغذ می‌توان به‌عنوان نگه‌دارنده الیاف استفاده کرد. سازگاری الیاف الکترولومینسانس با بسترهای متفاوت بسیار بالا و تقریباً بی‌حدومرز است.

1 دیدگاه

  • این نوع طیف های نوری بسیار کاربردی اند در امر، نور پردازی ها،عکاسی ها و خیلی چیزهای دیگر پر اهمیت هستند، و کمک های زیادی در نورپردازی ها ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *