102.2452

102.2452


هم اکنون نانو ذرات و مواد نانو بلورین به عنوان عوامل ضد میکروبی و ضد قارچی اهمیت پیدا کرده اند. صنعت مراقبت های بهداشتی با توجه به رشد مقاومت باکتری ها و آنتی بیوتیک ها، به شدت به خاصیت ضد میکروبی نقره دست پیدا کرده است.
در زمان یونان باستان داخل مواد آشامیدنی نقره اضافه می شد یا آب در ظرف نقره ای آشامیده می شد، زیرا یونانیان اعتقاد داشتند که نقره عمر آنان را افزایش خواهد داد. این همان خاصیت ضد میکروبی نقره است که علم امروز بشر آنرا اثبات کرده است. نانو ذرات دارای سطح بسیار زیادی اند و در مورد نقره بطور خاص، این افزایش سطح باعث خواهد شد که یک گرم از نانو ذرات نقره برای ضد باکتری کردن یک صد متر مربع از سطح یک ماده کافی باشد. از انجا که پوشش دادن وسایل مصرفی با نقره فلزی خالص برای ضد باکتری کردن آنها، دارای قیمت تمام شده زیادی است، بنابراین محققان دریافته اند که استفاده از مواد فلزی دیگر و ترکیب آنها با نقره، یک راه عملی برای استفاده از خاصیت میکروب کشی نقره است. به همین دلیل دانشمندان تحقیقات گسترده ای بر روی سنتز نانو ذرات نقره انجام داده اند.

خواص نانو نقره

نانو ذرات فلزی خواص الکتریکی، مغناطیسی، کاتالیستی و نوری خاص و متفاوتی نسبت به توده ی فلزی نشان می دهد. این خواص سبب کاربردهای ویژه این نانو ذرات در مهندسی پزشکی، علوم زیستی، شیمیایی، نوری و الکترونیکی می شود. از میان نانو ذرات فلزی، نانو ذرات نقره به علت دارا بودن خواص کاتالیستی، ضد میکروبی نقش پر رنگ ایفا می کند. نانو سیلور یک دستاورد شگرف علمی از نانو تکنولوژی است که در عرصه های مختلف پزشکی، صنایع مختلف مثل کشاورزی و دامپروری و بسته بندی، لوازم خانگی، آرایشی، بهداشتی و نظامی کاربرد دارد.
هم اکنون نانو ذرات و مواد نانو بلورین به عنوان عوامل ضد میکروبی و ضد قارچی تجاری شده اند. صنعت مراقبت های بهداشتی با توجه به رشد مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها، به شدت به قابلیت افزایش محافظت در برابر آنها نیازمند است.

کاربردهای نانو نقره

نقره به دلیل خواص آنتی بیوتیک اش مدتهای درازی شناخته شده بود، اما اخیراً به دلیل ساخته شدن به صورت نانو ذرات ـ که انحلال و در نتیجه قدرت آن را بیشتر می کند ـ استفاده بیشتری یافتهاست.
نانو ذرات نقره (Nano Silver) یک دستاورد شگرف علمی از فناوری نانو است که در عرصه های مختلف پزشکی، صنایع مختلف مثل کشاورزی و دامپروری و بسته بندی، لوازم خانگی، آرایشی، بهداشتی و نظامی کاربرد دارد. در فناوری نانو نقره ذرات نقره به صورت کلوییدی در محلولی به حالت سوسپانسیون (مخلوط کلوئیدی جامد در مایع) قرار دارند که خاصیت آنتی باکتریال (ضد باکتری)، آنتی فونگاس (ضد قارچ) و آنتی ویروس دارند.
هر چند این فناوری به تازگی مورد توجه زیادی قرار گرفته و رونق بسیاری پیدا کرده، اما از آن در طب قدیم استفاده می شده بدون آنکه دلیل تاثیر آن شناخته شود و حتی جنگ برای کنترل عفونت زخم سربازان از سکه های نقره استفاده می شده است.
نقره در ابعاد برزگتر، فلزی باخاصیت واکنش دهی کم می باشد، ولی زمانی که به ابعاد کوچک در حد نانو متر تبدیل می شود، خاصیت میکروب کشی آن بیش از ۹۹ درصد افزایش می یابد، به حدی که می توان ازآن جهت بهبود جراحات و عفونت ها استفاده کرد. نقره در ابعاد نانو بر متابولیسم، تنفس و تولید مثل میکروارگانیسم اثر می گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *